Mumma

Vilken lycka att mumsa i sig en varm och fluffig sockerbulle! Receptet får du här!

Grunddeg vetebröd
50 g jäst
4 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 dl strösocker
1 ägg
ca 12 dl vetemjöl
125 g smör, mjukt

Gör så här
1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken fingervarm till ca 37°. Häll mjölken över jästen, rör om tills jästen är löst.
2. Tillsätt salt, socker, ägg, det mesta av mjölet utom lite till utbaket och smöret i klickar. Arbeta degen smidig. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek 30–40 min.

Sockerbullar
ca 32 st
1 sats grunddeg
Fyllning
ca 2 dl vaniljkräm, t ex av kokmarsanpulver
Pensling & garnering
ägg
1–2 msk smält smör
strösocker
Ugn 225°

Gör så här
1. Följ receptet till grunddegen.
2. Fyllning: Gör vaniljkrämen enl anv på förp. Låt svalna.
3. Arbeta degen på bakbord, dela den i två delar, forma till längder. Skär varje längd i ca 16 bitar. Rulla till bullar. Låt jäsa på plåt med bakpapper under bakduk ca 25 min. Gör en fördjupning i varje bulle. Spritsa eller klicka i vaniljkrämen. Låt jäsa färdigt, ca 10 min till.
4. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen, 7–8 min.
5. Garnering: Pensla bullarna med smält smör och doppa i strösocker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0