Klassiska pizzabullar

Ca 24 st

25 g jäst
3 dl vatten, fingervarmt
1 tsk salt
2 msk rapsolja
9–10 dl vetemjöl

Tomatsås
1 ½ dl krossade tomater
½ dl tomatpuré
1 msk torkad oregano

Fyllning
ca 200 g rökt skinka, strimlad
ca 300 g ost, riven
ev färsk oregano

GÖR SÅ HÄR

1. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt vattnet och blanda tills jästen lösts upp. Rör ner salt, rapsolja och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter. Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 min.

2. Dela degen i två bitar. Kavla ut varje bit till en rektangel, ½–1 cm tjock.

3. Tomatsås: Blanda ihop krossade tomater, tomatpuré och oregano. Bred ut såsen på degplattorna.

4. Strö ut skinka, ost och ev. färsk oregano på degplattorna.

5. Rulla ihop degplattorna från långsidan.

6. Skär rullarna i skivor, ca 2 cm breda. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa i 20–30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

7. Grädda bullarna mitt i ugnen i 8–10 min. Låt dem svalna på ett galler under bakduk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0