Pariserbullar

Ca 48 små bullar

125 g smör
3 dl standardmjölk
50 g jäst
½ tsk salt
1 dl strösocker
ev ½ tsk mald kardemumma
9 dl vetemjöl

Fyllning
2 dl vaniljkräm (t ex 1 påse kallrörd marsanpulver) eller hallonsylt

Garnering
50 g smör, smält
strösocker

GÖR SÅ HÄR

1. Smält smöret och värm mjölken till 37 grader. Ställ ut bullformar på ugnsplåtar.

2. Smula ner jästen i en stor degbunke. Lös upp jästen med vätskan och rör tills jästen har löst upp sig. Tillsätt salt, socker, kardemumma och det mesta av mjölet.

3. Arbeta degen smidig. Ställ den på en varm plats att jäsa i 30-40 min.

4. Gör vaniljkrämen enligt beskrivningen på förpackningen.

5. När degen har jäst färdigt, dela den i två delar. Kavla ut en del i taget till en platta på ca 24 x 36 cm. Sporra eller skär ut 24 stycken rutor på varje platta, ca 6 x 6 cm stora.

6. Lägg en klick vaniljkräm på varje rektangel. Eventuellt fyller du den andra plattans rutor med en klick hallonsylt.

7. Nyp ihop varje ruta runt fyllningen och vänd bullarna med skarven nedåt i pappersformarna.

8. Låt jäsa under duk i 30–40 min. Sätt på ugnen på 225 grader.

9. Grädda bullarna mitt i ugnen i 7-8 min.

10. När bullarna har svalnat något, penslar du dem med smält smör och doppar dem i strösocker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0