Baguetter med flingsalt

Ca 4 st

Rustika bröd med en frasig skorpa och luftigt innanmäte.

25 g jäst
5 dl vatten, fingervarmt
2 tsk salt
2 msk rapsolja
12–13 dl vetemjöl

Garnering
flingsalt

GÖR SÅ HÄR

1. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt vatten och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt salt, olja och mjöl, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg. Knåda degen kraftigt i 5–10 min så glutentrådarna blir ordentligt starka.

2. Låt degen jäsa under bakduk i ca 1–1 ½ tim.

3. Dela degen i fyra delar. Rulla ut dem till baguetter, ca 35 cm, på ett mjölat bakbord. Lägg baguetterna på en baguetteplåt eller en vanlig ugnsplåt med bakplåtspapper.

4. Skär några sneda snitt i ytan på bröden med en vass kniv. Pensla dem med vatten och strö över flingsalt och lite mjöl.

5. Låt bröden jäsa under bakduk i 30–40 min. Sätt ugnen på 250 grader.

6. Grädda bröden mitt i ugnen i 13–16 min. Ugnsvärmen kan variera i olika ugnar. Låt bröden svalna på ett galler utan bakduk för att behålla den knapriga skorpan. Förvara bröden i en papperspåse. Om du lägger bröden i en plastpåsen blir skorpan mjuk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0