Vitlöksbröd med flingsalt

30–34 små börd (kan göras större)

25 g jäst

4 dl vatten
, fingervarmt
2 msk rapsolja
1 ½ tsk salt

8–10 dl vetemjöl

Garnering
ca 50 g smör, smält
ca 2 vitlöksklyftor
flingsalt
färsk persilja, hackad

GÖR SÅ HÄR

1. Smula jästen i en bunke. Tillsätt vatten och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt olja, salt och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter. Låt degen jäsa under bakduk i ca 50 min.

2. Dela degen i 30–34 bitar. Forma runda bullar och skär ett kryss i dem. Lägg dem i muffinsformar av porslin (behöver smörjas) eller papper (behöver inte smörjas). Ställ formarna på en ugnsplåt. Det går också bra att lägga bullarna direkt på en plåt med bakplåtspapper. Låt bröden jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

3. Blanda smör och pressad vitlök i en skål. Pensla bröden med blandningen. Strö över flingsalt och hackad persilja.

4. Grädda bröden mitt i ugnen i 7–10 min. Håll koll på dem mot slutet av gräddningen för det går snabbt på slutet i den höga ugnsvärmen. Låt bröden svalna på ett galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0