Lakritssnittar

Ca 28 st

100 g smör, rumsvarmt
1 dl strösocker
1 msk ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
¾ tsk bakpulver
2 ½ dl vetemjöl

Garnering
4–5 Turkisk peppar-karameller

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 180 grader. Blanda ihop smör och strösocker till en mjuk massa i en skål. Blanda ihop de torra ingredienserna och rör ner dem och sirapen i smörblandningen. Arbeta snabbt ihop allt till en deg.

2. Dela degen i två delar och rulla dem till längder, ca 30 cm. Lägg dem brett isär på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem något.

3. Krossa turkisk peppar-karamellerna och strö över hälften av bitarna på längderna.

4. Grädda längderna mitt i ugnen i ca 15 min. Skär längderna i sneda snitt och strö över resten av godiskrosset medan de fortfarande är varma. Låt dem kallna på plåten före servering.

1. Sätt ugnen på 180 grader. Blanda ihop smör och strösocker till en mjuk massa i en skål. Blanda ihop de torra ingredienserna och rör ner dem och sirapen i smörblandningen. Arbeta snabbt ihop allt till en deg.
1. Sätt ugnen på 180 grader. Blanda ihop smör och strösocker till en mjuk massa i en skål. Blanda ihop de torra ingredienserna och rör ner dem och sirapen i smörblandningen. Arbeta snabbt ihop allt till en deg.

2. Dela degen i två delar och rulla dem till längder, ca 30 cm. Lägg dem brett isär på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem något.
2. Dela degen i två delar och rulla dem till längder, ca 30 cm. Lägg dem brett isär på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem något.

3. Krossa turkisk peppar-karamellerna och strö över hälften av bitarna på längderna.
3. Krossa turkisk peppar-karamellerna och strö över hälften av bitarna på längderna.

4. Grädda längderna mitt i ugnen i ca 15 min. Skär längderna i sneda snitt och strö över resten av godiskrosset medan de fortfarande är varma. Låt dem kallna på plåten före servering.
4. Grädda längderna mitt i ugnen i ca 15 min. Skär längderna i sneda snitt och strö över resten av godiskrosset medan de fortfarande är varma. Låt dem kallna på plåten före servering.

lakritssnittar4 lakritssnittar1


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0